Frågor och svar

Här har vi samlat de allra vanligaste frågorna kring lägenheter och boende. Om du inte hittar svar på dina frågor kan du istället skicka in din fråga till oss.

Du som bor

Får jag hyra ut i andra hand?

Ibland kan man ha behov av att hyra ut sin lägenhet i andra hand, till exempel för studier eller arbete på annan ort. Du måste dock ha vårt godkännande. I hyreslagen §39 står det: ”Hyresgästen får ej utan hyresvärdens samtycke i andra hand upplåta lägenheten.” Om så sker kan hyresrätten förverkas, vilket innebär att du kan förlora din hyresrätt.

Kom ihåg att det är du som står på förstahandskontraktet som bär ansvaret för det som händer och sker i lägenheten samt att hyran betalas i tid.

Ansökan för andrahandsuthyrning finns här.

Hur säger jag upp mitt kontrakt?

En uppsägning av kontrakt för lägenhet eller parkeringsplats kan du göra direkt här, om du har BankID. I annat fall går det bra att fylla i en blankett och skicka in, per post eller mail. Naturligtvis går det även bra att besöka oss på kontoret.

Uppsägningstiden är 3 månader för lägenheter och parkeringar. Om du säger upp ett kontrakt mitt i månaden räknas uppsägningen från den sista. Om du vill lämna din lägenhet tidigare, så gör vi vad vi kan för att tillgodose dina önskemål.

Kallt i lägenheten?

Inomhustemperaturen i din lägenhet ska minst vara 20-21 grader. Mät genom att lägga en termometer mitt i rummet, 1  meter upp från golvet.  Tänk på att placering av möbler eller gardiner framför radiatorerna kan påverka värmen i din lägenhet. Värmen från elementen kan då inte strömma ut med full effekt.

Utomhustemperaturen påverkar värmen inomhus, vilken styrs centralt.

Är ditt element helt kallt eller har du uppmätt en lägre temperatur än 20 grader, gör en serviceanmälan här.

När ska jag betala hyran?

Hyresavierna skickas till dig kvartalsvis, en för varje månad. Hyran jämte förekommande tillägg erläggs i förskott senast sista vardagen i varje månad. Önskar du din avi per post tillkommer en aviavgift på 25 kr per avi. Vi har även kostnadsfria alternativ som autogiro eller e-faktura. Blankett för autogiro får du via oss eller hämtar själv här. E-faktura ansöker du om via din bank.

När ska jag göra en serviceanmälan?

Skador i lägenheten anmäler du till vår kundservice, 019-14 11 55. Vid akuta situationer, när vi inte har öppet, vänder du dig till Securitas Fastighetsjour, 010-470 57 00. För adresserna Storgatan 51-55, Rynningegatan 20-22 samt Lövstagatan 30-32 gäller vaktbolaget CSG (019-26 40 50) - inte Securitas.

Du kan också göra en serviceanmälan här direkt på webben.

Om grannen stör – vad gör jag då?

Grannsämja är viktigt. Ta direktkontakt med din granne i första hand. I andra hand, anmäl till oss via telefon eller mail om, hur och när du har blivit störd. Vid kraftig störning efter 22:00, ring Securitas (010-470 57 00) så kommer de och kontrollerar. Har du misstanke om brott ringer du självklart direkt till Polisen.

För adresserna Storgatan 51-55, Rynningegatan 20-22 samt Lövstagatan 30-32 gäller vaktbolaget CSG (019-26 40 50) - inte Securitas. 

 

Vem fixar stopp i avloppet?

Det finns saker som du kan och får fixa själv. Stopp i köksavlopp kan du lösa på egen hand. Gör rent genom att öppna vattenlåset och plocka ut skräpet.

Stopp i avlopp för badkar, dusch- eller handfatet beror ofta på att avloppen är igensatta av ditt hår, smuts och fett. Du kan själv plocka bort skräpet med hjälp av en böjd ståltråd eller pincett. Silen i golvbrunnen går att lyfta för att göra rent på botten.

Brandvarnare – får jag det av er?

Brandvarnare räddar många liv varje år. Behrn Fastigheter AB tillhandahåller gärna en brandvarnare, men du har ansvaret för att regelbundet kontrollera att den fungerar. Byt batteri och rengör brandvarnaren från damm och smuts med jämna mellanrum så att den bibehåller sin funktion. Brandvarnare hämtas i vår reception på Rudbecksgatan 7.

Det är någon annan folkbokförd i min lägenhet – vad gör jag?

Om någon annan person är folkbokförd på din adress, på ditt lägenhetsnummer, så är det sannolikt en tidigare hyresgäst som inte har gjort en flyttanmälan korrekt eller flyttat utomlands. Det kan också vara någon som har folkbokfört sig fel. På Skatteverkets hemsida kan man titta om det är någon mer folkbokförd på samma adress som sig själv och göra en anmälan i så fall.

Får jag grilla på balkongen?

För allas trevnad och säkerhet är det inte tillåtet att grilla på balkongen eller uteplatsen. Vi hänvisar istället till den gemensamma gården i området. Tänk alltid på säkerheten först, håll avstånd till byggnader/brandfarliga objekt och lämna aldrig grillen utan bevakning. Under de perioder som Länsstyrelsen utlyser eldningsförbud, är även grillning på gården förbjuden.

Får jag ha husdjur?

Du får gärna ha husdjur i din lägenhet under förutsättning att de inte gör skada i lägenheten och att de inte stör grannarna. Rastning av husdjur ska ske utanför bostadsområdet och hundar ska vara kopplade.

Får jag måla eller tapetsera om?

Kontakta oss alltid innan du påbörjar förbättringsarbeten.

Efter vårt samtycke kan du få möjlighet att t ex måla en vägg. Arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Du kan vid avflyttning behöva återställa lägenheten till ursprunglig färgsättning. Kontakta oss vid minsta osäkerhet.

Rökning – vad gäller?

Det är inte tillåtet att röka i hiss, trappuppgångar och tvättstuga. Tänk på att aldrig kasta cigarettfimpar eller annat skräp från balkongen, dels med tanke på brandrisken men också av hänsyn till dina grannar. Kom även ihåg att visa extra hänsyn när du röker från balkongen sommartid, eftersom många grannar då har sina fönster öppna och vistas ute på sin balkong.

Vad gör jag när jag har tappat bort en nyckel?

Om du har tappat bort en nyckel, eller blivit bestulen, hör du av dig till oss så snart som möjligt. Vid avflyttning måste alla nycklar som du har kvitterat ut återlämnas, annars måste vi byta lås på din bekostnad. Ett låsbyte kostar 3 125 kr och debiteras dig i efterhand.

Vart ska jag ställa cykeln?

Har du cykel ska den parkeras i de cykelställ som finns utanför ditt hus, på anvisad plats i källaren eller i cykelrummet, om det finns ett sådant. För allas säkerhet är det inte tillåtet att förvara cyklar i trapphusen. Om det börjar brinna kan cyklarna hindra utrymning eller stå i vägen för räddningstjänsten. Cyklarna utgör i sig själva också en brandrisk.

Vem städar tvättstugan?

Enklast för alla blir om du lämnar tvättstugan i det skick som du själv vill möta den. Det vill säga, den som tvättar ser också till att det är rent när man lämnar.

Var noga med att följa tvättanvisningarna som finns i tvättstugan. Kläder som förstörs i samband med tvättning ansvar hyresvärden inte för.

Vind och källarförråd

Hyresvärden ansvarar inte för föremål som placeras i allmänna utrymmen.

Är det viktigt att betala hyran i tid?

Ja, var noga med att betala hyran i tid. Vid försenad betalning debiteras du med ränta. Måste vi dessutom påminna dig eller lämna ärendet till inkasso, tillkommer även kostnader för detta. Utebliven hyresinbetalning eller sena betalningar kan medföra att du förlorar din hyresrätt. Även om du inte har fått någon hyresavi är du skyldig att betala hyran enligt ovanstående.

Kontakta oss omedelbart om du har problem med en hyresinbetalning så kanske vi tillsammans kan lösa ditt problem.

Du som ska flytta in

Behöver jag ha en hemförsäkring?

För att skydda dig mot ekonomiska förluster vid inbrott eller skada är det viktigt att du har en hemförsäkring. Det kan också inträffa saker som gör att du blir skadeståndsskyldig, tex brand eller vattenskada. Du måste därför ta kontakt med ett försäkringsbolag för att teckna hemförsäkring.

Tillträde – när får jag flytta in?

Innan du flyttar in har vi besiktigat lägenheten tillsammans med avflyttande hyresgäst. Du får tillträde till lägenheten klockan 12.00 den dag som hyresavtalet börjar gälla. Är det en lördag, söndag eller helgdag får du flytta in första vardagen därefter.

Hur tecknar jag elabonnemang?

Du måste själv kontakta E.on för att teckna abonnemang. Se till att göra det i god tid innan du flyttar in. Om strömmen är avslagen och du kontaktar Securitas får du själv bekosta utryckningen. Alternativet är att avvakta till nästa arbetsdag då vi kan hjälpa dig.

Hämta nycklar

Vi kommer överens om en tid för uthämtning och kvittens av nycklar till lägenheten. Det är du som står på hyreskontraktet som måste hämta nycklarna, glöm inte legitimation.

Vad är en flyttanmälan?

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag.  Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring.

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr.

Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren eller på postboxen i entrén om det finns en sådan.

Du som ska flytta ut

Vad ska jag tänka på vid flyttstädning?

En avflyttningsstädning är inte som en vanlig städning. Du kan tänka att precis allt i hela lägenheten ska städas. Det innebär att spisen ska dras fram, frysen ska frostas av, vattenlås ska göras rent osv. För att underlätta och ge tips har vi en checklista, som matchar med det som besiktningsmannen kommer att kontrollera vid städbesiktningen.

Besiktning – hur går det till?

I samband med att du säger upp sin lägenhet bokar vi in en förbesiktning. En av våra förvaltare kommer då och ser över lägenhetens skick samt bedömer eventuella skador eller slitage.

När avflyttningsdagen närmar sig, är det du själv som får ringa eller maila in till kundservice och boka in en städbesiktning. Efter godkänd städbesiktning kan du lämna in dina nycklar, dock senast kl 12:00 på avflyttningsdagen eller efter överenskommelse.

Får jag överlåta min lägenhet?

Nej, som grundregel. Du kan inte överlåta ditt kontrakt på en kompis eller själv annonsera ut din lägenhet via Facebook eller liknande.

Hur gör jag ett direktbyte?

Ett direktbyte innebär att två hushåll byter bostad med varandra direkt. Det är inget krav att den du byter bostad med ska vara en hyresgäst hos Behrn Fastigheter. Däremot krävs det att båda parter planerar att bo permanent i lägenheten som bytet avser. Om det inte finns något godtagbart skäl till direktbytet kan vi neka det.

Den som byter bostad utan vårt samtycke riskerar att förlora sin lägenhet. Blankett för ansökan om direktbyte finns här. Observera att båda parter måste fylla i och signera.

Hur säger jag upp min lägenhet?

Uppsägning ska ske skriftligen senast vid det månadsskifte som infaller tre månader före önskad avflyttning. Om du exempelvis vill flytta den 1 september måste uppsägningen vara hos oss senast den 31 maj. Vi vill ha din uppsägning skriftligen. Du kan antingen komma in på kontoret, skriva ett brev eller fylla i en uppsägningsblankett. Uppsägningsblanketten ska alltid undertecknas och sedan skickas per post eller e-post. Du kan också ta en kopia på ditt hyreskontrakt och där fylla i din uppsägning på baksidan.

Städbesiktning

När du har sagt upp din lägenhet får du en bekräftelse av oss. Då får du även information om hur du bokar en städbesiktning. Gör det i god tid. Se vår checklista för avflyttningsstäd här.

Utflyttning – när måste jag senast flytta ut?

Lägenheten lämnas senast kl 12:00 dagen hyresavtalet upphör att gälla. Om det är en lördag, söndag eller helgdag kan du flytta ut första vardagen därefter, eller efter överenskommelse.

Vad är en flyttanmälan?

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag.  Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring.

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr.

Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren eller på postboxen i entrén om det finns en sådan.

Du som söker lägenhet

Hur söker jag en bostad?

Lediga lägenheter annonseras här på vår hemsida, under hyresledigt. Där gör du även intresseanmälan. Bostaden annonseras under så lång tid som vi behöver för att få in intresseanmälningar, det kan alltså vara så kort som endast ett par timmar. Vi har inget kösystem och kan inte spara din ansökan utifrån datalagringsdirektiv. Läs mer i vår uthyrningspolicy.

Gå på visning

Den eller de som blir aktuella som hyresgäster på ett ledigt objekt kontaktas via telefon eller mail för mer information och bokning av ev visning. Vi har tyvärr inte möjlighet att återkoppla till varje sökande, har du inte hört något från oss efter att lägenhetsannonsen tagits bort, är du tyvärr inte utvald.

Har ni något kösystem?

Nej, vi har inte möjlighet att ha ett kösystem till våra lägenheter. Vi har inte heller möjlighet att spara intresseanmälningar utifrån datalagringsdirektiv. Intresseanmälningarna till varje ledigt objekt sparas tills den aktuella lägenheten är uthyrd. Du behöver alltså göra en ny intresseanmälan för varje ledigt objekt.

Vad krävs för att få bli hyresgäst?

För att bli aktuell som hyresgäst hos oss krävs bl a att du är 18 år, ha ordnad ekonomi och vara skötsam. Läs mer i vår uthyrningspolicy här.